What's NEW? nuffnang add :)

Friday 14 September 2012

Chiffon Oh Chiffon :)

Fashions and clothing are constantly changing and may differ from country to country, depending on various factors including age, geography, and climate. 
So,d malaysia ne mpunyai cuaca yg panas dan kdg2 sedikit lembap. Fabrik yg sesuai kita pkai is cotton sbb cotton ne cepat serap peluh n xla memerangkap "bau". Byk skrg ne baju yang dr kain cotton..ble gak kita pilih dr mana2 kedai.
slain daripada cotton,kain jenis chiffon pun ok gak sbb lebih nipis,cuma bg indvdu yg pkai tudung tu kenala pkai lapis(inner) sbb kain ne nipis sikit. 

Sedikit latar belakang mengenai chiffon - perkataan chiffon berasal dari bahasa Perancis yang membawa makna kain atau kain buruk.well hey! its not kain buruk for real huh,tp kain "gojess" sbb dress yg lawa2 tu kbnyakkannya dr kain chiffon taw! 

Info tmbahan for all fashionista : Pemakai-pemakai chiffon rata-ratanya gemarkan kesan tambahan yang diberikan oleh kelembutan tekstur chiffon. Chiffon yang digayakan seringkali member finishing yang ringkas tetapi eksklusif. Paling menarik adalah kelebihannya yang sesuai digayakan oleh sesiapa sahaja. Agak mencabar dari sudut harga tetapi dewasa ini dengan adanya teknologi pengeluaran besar-besaran serta permintaan yang semakin membesar, harga chiffon semakin kompetitif. Perbezaan harga semasa adalah berdasarkan gred chiffon sahaja. Di Malaysia sendiri, harga chiffon hampir 10 tahun dahulu boleh dikategorikan dalam kelompok yang mahal dan sesuai bagi golongan berkemampuan sahaja. Hari ini, harga chiffon semakin menarik disertai dengan pelbagai pilihan kualiti fabrik.

Seringkali kelemahan yang disandarkan kepada chiffon adalah dari aspek penjagaannya. Demi menjaga kualiti chiffon, teknik basuhan kering (dry cleaning) atau basuhan tangan (hand wash) disarankan. Malah dalam beberapa kualiti chiffon boleh luntur sekiranya tidak dijaga dengan baik. Maka, jika dikaitkan dengan kos pengurusannya pula, chiffon sememangnya menuntut penjagaan yang lebih rapi akan meningkatkan perbelanjaan si pemakai.  Jika tidak, terpaksalah bertahan dengan kondisi barangan diperbuat daripada chiffon yang semakin menurun/ merosot akibat penjagaan yang kurang memuaskan.

*Contoh baju dr kain chiffon (not for sale) :



P/S frommytinyfingerstalk: nnt admin post baju/dress yg admin jual dr kain chiffon :) tp booking cepat sbb its LIMITED EDITION,sepa cepat dia dapat :)

No comments:

Post a Comment

◕‿◕"Do Drop ur Comment here☟" ◕‿◕